Benda comel yang menarik hati.

Hi & Assalamualaikum !


Sejak dua menjak ni, aku asyik ternampak benda-benda comel je. Rasa macam nak rembat semua. Sesetengah orang mungkin tak berminat benda-benda comel. Tapi aku minat. Kadang-kadang takde motif pun nak beli tapi tetap nak beli jugak. Symptom gadis comel memang macam ni kot. lols. *muntah pink*


Mula-mula aku jumpa ni. Aww, comel ! :D

Nak elak meja berselerak dengan pelbagai kabel yg berselirat, boleh dapatkan ini ! :)












Alolo, comel nya especially HK & Rilakkuma. Geram tengok.

Mana nak beli ni? Mana nak beli ni? Serius nak :( Aku ada jumpa Blogshop yg ada jual ni tapi dengan harga RM68. Mampu ? hee


Seterusnya aku jumpa MARIMO. Marimo tu apa ? 


Marimo is known as "ball seaweed" in Japanese and as Cladophora ball, Lake ball, or Moss Balls in English. Actually Marimo ni species of filamentous green algae (Chlorophyta) *oh Bio-D*


Masa mula-mula aku tahu pasal Marimo ni pun sebab aku ada terbaca dekat satu blog ni. Boyfie dia hadiahkan. Alololo so sweet. Hehee :p Masa tu terus macam Eh apa ni ? Eh comel ! Eh ! Eh ! NAAAAKKK ! 

Ada sedikit maklumat yang aku baca tentang Marimo ni. Memandangkan tak dapat bela Kucing Parsi, jadi aku teringin nak bela Marimo ni. Gigih aku mintak tolong hencek Google for some info. >___<

Tentang Marimo:

1. Membesar sebanyak 5mm dalam setahun.
2. Bila berlaku fotosintesis akan keluar banyak buih-buih halus yang kadang-kadang buat Marimo terapung. Tapi dalam keadaan biasa, dia akan berada di dasar bekas.
3. Air perlu ditukar 2 minggu sekali. Ini termasuk menukar air dan bersih kan marimo itu.
4. Tak perlu kasi makan apa-apa pun. Cukup dgn air bersih dan cahaya.
5. Membiak secara replication. Google plis :)
6. Lagi cepat membesar kalau suhu air agak sejuk sikit. Dan boleh mati kalau kena direct sunlight dan bilik yang berada dalam suhu lebih 35 darjah celcius.


Oh yes ! Lagi beberapa hari je lagi Ulang tahun kelahiran aku yg ke-15 *sila percaya.hihi*  jadi bagi sesiapa yg terbaca entry ni terutama kepada semua kipas-susah-mati aku *muntah pink lagi* ,dengan harapan aku dapat hadiah comel comel dpd korang. Hahaha Entry kali ni berbaur seperti sedang meminta minta. Okbai !



2 comments:

Mr Apam said...

melekat plk sy dkt blog comel nih...aha:)

eh, pelik btl la dgn makhluk Marimo tuh..mcm bola tenis pon ada jgk...klu jumpa sy blh hadiahkan..hihi

super d0uble F :) said...

hahhaa.pantang nampak bnde2 comel pastu beli pastu syg nak guna pastu simpan buat khazanah. that's me! kih3