Experiment-Dissection. Jom bedah tikus! ;)

As salam n hie (:


Hari ni aku nak share serba sedikit pengalaman masa experiment bedah tikus dalam kelas Biology Isnin lepas. Experiment Dissection- Circulatory system. Dissection means pembedahan. Masa sekolah menengah dulu aku berpeluang bedah ikan je. Eh, silap. Siang ikan je. kah! Okey fine. Fyi, this experiment we were waiting all this while. So, aku quite excited jugak lar even aku tak tahu lah aku boleh buat ke tak. Sebab nya, aku tak boleh tengok luka. Apatah lagi nak bedah-bedah ni. Tapi alhamdulillah, everything done well. Cewah, dah macam bunyi berjaya menyelamatkan seorang bayi lemas dalam kandungan. Apa salahnya kalau aku nak fefeeling doktor kan? :p



#1:Lab manual & Jotter
Lab manual: Buku panduan sebelum experiment
Jotter: Buku panduan sendiri semasa experiment


Kalau ikut buku Lab Manual, sebelum experiment ada sedikit demonstrasi daripada lecturer but for this time, lec just brief sikit-sikit dan 100% kena buat sendiri. Nasib la tikus. Kau hancur ke jadi apa ke, aku mintak maaf siap-siap. Masa awal-awal  pagi pegi kelas, kelam kabut Lab assistant kejar tikus terlepas. Hewhewhew. Lawak giler. Comel je tikus-tikus tu lari. Dissection yang ktorang buat ni semuanya menggunakan tikus yang dah pengsan. Cara-cara nak bagi pengsan senang je. Drop Chloroform dekat kapas then terus letak dekat hidung tikus tu. Hikhik. Banyak kali tikus kumpulan aku tak mau pengsan. Mungkin semangat untuk tikus tu teruskan hidup sangat kuat. Mungkin -.-

Tapi nak buat cemmana kan, pembedahan perlu dijalankan jugak. Nanti dibuatnya tak pengsan-pengsan, sampai esok aku tak boleh teruskan experiment. Procedure paling berat hati aku nak ikut masa tengok tikus tu tak mau pengsan, tapi aku kena cucuk jarum (dissection pin) dekat keempat-empat kaki tikus tu. Serius, aku rasa takut nak cucuk jarum tu sebab tikus tu hidup lagi :'(


#2: Mandikan tikus. Macam baby ;)
Tikus sebelah tu tak pengsan-pengsan lagi. Dalam percubaan nak bagi pengsan. Degil bebenau semua tikus ni. hee

#3: Dissection bermula
Masa ni, alahai menggeletaq tangan aku nak gunting lapisan kulit tikus ni. Mana tahu silap gunting, berdarah nanti lagi ngeri T.T
#4. Melapah
Bab-2 melapah ni, aku serah pada yang pakar, my partner FIZAH AHMAD :)

Selesai melapah, aku kena gunting lapisan epidermal cell pulak. Kalau nak tahu, kulit yang berwarna pink tu (:  

#5. Doktor palsu .hikhik
Bau boleh tahan jugak ;p


#6. FIZAH AHMAD. My partner setiap kali experiment ;)



#7. Tikus kumpulan lain.
Kesian tikus ni. Ada baby tapi perut tikus tu dah TERbedah T.T 
*nangessss


#8. Pakar bedah berkumpul :p
# Video


Ada satu keajaiban berlaku dalam video ni. Masa nak cut ribcage (tulang) , tetibe tikus tu bangun tercungap-cungap . Chloroform penyelamat.
*Nanges lagik T.T
#9. Drawing for Lab Report



Macam biasa, setiap minggu ada experiment. Setiap kali experiment kena hantar Lab Report. Setiap kali kena hantar Lab Report, mesti kena ada observation (Drawing). Begitulah rutin harian dekat sini -,- Kelas lukis-lukis .heee

#10. Biology Notes.



Biology Student Life.

Hard life here. Senyum walau payah. (:


KALAU SUKA, KLIK LIKE.


6 comments:

Mimo said...

Omjayyyy . awwsem .
Akk tak takut ke ? muehehehe :D

Shima Yahya said...

Alamak takoddd . Dah la form 4 kena bedah katakkkk . Adehhhh .

~uǝǝʇɐɟ said...

mimo: buat-2 berani kalau nk brjaya :p

~uǝǝʇɐɟ said...

shima yahya: katak lagi geli :S hehehehe

SJ said...

awk da buwat labreport kan? discussion utk lab report kli ni awk wt cmne?! kitorg kne buwat sndri so xtau cmne nk wt...

~uǝǝʇɐɟ said...

heee ;) ktorang xpyh hntr lab report full kali ni... just drawing sbb ni experiment hjung2 dah.. klu discussion, awk ckp la psl organ circulatory system ^^